Češi navrhují zapojit ECAs k nastartování evropské ekonomiky
EGAP představil nápad na jednání zemí V4
Obchodovat s Mexikem je jako snažit se vlézt do láhve s úzkým hrdlem. Dlouho se o to budete snažit, ale až se vám to podaří, těžko se budete dostávat ven.
Celkem ČR aktivně vyváží ročně do Mexika cca 322 HS4 položek. V rámci této skupiny dosahuje průměrně každá položka podílu na dovozech 0,4 %. Nad průměrem se z nich nalézá 45, přičemž 24 z nich dosahuje dovozního podílu ve své kategorii alespoň 1 %, pět alespoň 3 % (3603 – Zápalnice; bleskovice; roznětky nebo rozbušky, 7016 – Výrobky z lisovaného skla, 9201 – Klavíry a pianina, 8452 – Šicí stroje, jehly do šicích strojů, 6213 – Kapesníky) a pouze tři položky zaujímají ve své kategorii alespoň 5 % dovozního trhu (7018 – Skleněné perly, imitace perel, imitace drahokamů nebo polodrahokamů, 9302 – Revolvery a pistole, 7017 – Laboratorní, hygienické nebo farmaceutické skleněné zboží).
Rozdělení potenciálu 322 dovážených položek z ČR je možné popsat následovně:
1 Nejzajímavější skupinu tvoří 60 HS4 položek, které jsou jak významné vývozně pro ČR do Mexika, tak je zároveň významný i jejich dovozní trh v Mexiku. Nazvěme je potenciálně významné položky. Každou dílčí položku je dále možné začlenit do jedné z následujících podskupin:
2 Tzv. budoucí příležitosti, tedy HS4 položky, které jsou z pohledu českého vývozu sice nevýznamné (podílem a/nebo dynamikou růstu), ale v Mexiku znamenají významný dovozní artikl (podílem na celkovém dovozu Mexika a/ nebo dynamikou růstu dovozu položky celkem do Mexika). Z celkem 140 položek jsme vybrali 28, jejichž dynamika růstu vývozu do Mexika za sledované období je alespoň 1,5, tj. 50%. Ty můžeme dále rozdělit do podskupin:
Ještě v roce 2008 jste mohli zjistit přímo na internetu, které firmy dovážejí které zboží (podle celní nomenklatury úrovně HS6). Od roku 2009 je tato informace důvěrná a zjistíte ji jen tehdy, máte-li u místních celníků dobré známosti. Kdo má chuť na skutečně velký byznys, tomu pomůže alespoň každoročně vydávaná studie 500 největších mexických firem. Velikost se v této studii měří čistými tržbami a pořadí se stanovuje nejen absolutní, ale i relativní s ohledem na sektor působení. Studii najdete zde: http:// www.cnnexpansion.com/especiales/2012/07/12/aear („Las 500 empresas más importantes de México“).
Máte-li o mexický trh opravdu zájem, v prvé řadě investujte peníze do obsáhlé tržní studie. Kdo zná, umí lépe reagovat, řídit i kontrolovat, a hlavně umí tvořit obchodní strategii i taktizovat později v samotných jednáních. Většina českých firem se snaží utratit co nejméně peněz. Očekávají, že si informace najdou přes Google a že platit za ověření existence a bonity firmy, právní radu, ověření technické způsobilosti výrobku a další potřebné informace je zbytečný luxus. Anebo jsou přesvědčeny o své pravdě založené sice na letité zkušenosti, ale ze zcela jiného trhu. Oba přístupy jsou velkou chybou.
Prodat do Mexika je nejlepší přes prostředníka, lokální firmu, která mexický trh zná a vyzná se v něm obchodně i mentalitou. Pro zdejší obchodování je totiž nezbytně nutné mít kontakty, navíc v Mexiku v podstatě neexistují spolehlivé a úplné databáze firem ani internetová obdoba našeho Obchodního rejstříku. Jste-li nováček, je dobré hledat někoho, kdo vás doporučí, na koho se můžete odvolat při prvním kroku. Zkuste také zapřemýšlet, zdali vaše mateřská či sesterská firma, obchodní partner z jiné země atp. nemají v Mexiku kontakty. Velmi to zjednoduší a urychlí celý případ.
Bedlivě vybírejte svého zástupce či distributora. Navažte s ním vztah osobní návštěvou, i kdyby telefonicky a po e-mailu šlo všechno hladce. Nejenže svého budoucího partnera lépe poznáte, ale učiníte zadost i společenské stránce obchodu, jež má v Mexiku stejnou důležitost jako jednání samo (viz také část Rady do kapsy pro obchodování s Mexikem). Mít v zemi prostředníka má i tu přednost, že tato osoba je dostupná okamžitě. To Mexičané potřebují, jelikož jsou zvyklí většinu věcí řešit osobně či po telefonu. Rozhodně nespoléhejte příliš na komunikaci po e-mailu.
Vše výše uvedené platí dvojnásob u státních zakázek. V Mexiku jsou publikovány v Diario Oficial de la Federación (www.dof.gob.mx), což je obdoba českého Obchodního věstníku, a v CompraNet (www.compranet.go.mx), ale tak jako i jinde ve světě je zpravidla ve chvíli zveřejnění už „téměř rozhodnuto“. Pokud nejste skutečně nadnárodní firma či český obr, zúčastněte se těchto zakázek jako subdodavatelé svých silných nadnárodních odběratelů. V mexických podmínkách se většinou jedná o obrovské dodávky, a to hlavně do infrastruktury (silniční, letecká, námořní přístavy, logistické terminály, vodní sítě, plynovody, příměstská doprava atp.) a ekologie (čističky odpadních vod, zpracování komunálního odpadu, částečně i využití solární energie).
Do Mexika pošlete obchodníka, který už prokázal schopnost prodat na trzích mimo Evropu a USA a pro kterého je obchod zároveň hra na šachovém poli, improvizace příjemný adrenalin, vytrvalost vrozená devíza a komunikace s lidmi nezbytná součást dne. Člověka, který je taktní, ale důsledný, srdečný, ale seriózní a který se domluví bez problémů španělsky. A zároveň si nebude dělat těžkou hlavu z prvotních neúspěchů a z tlaků vlastního zaměstnavatele, že neplní plán prodeje.
Určitě jste si všimli, že u nás ani za čtení celých článků nic neúčtujeme a že vás neobtěžujeme vyskakovacími okny personalizované reklamy.
Velmi bychom ocenili, kdybyste nás na oplátku podpořili peněžitým darem na tento účet:
2021853028/5500
QR kód obsahuje údaje k platbě. Výše částky je na vás, budeme si vážit všech darovaných plateb.
Děkujeme 😊
EGAP představil nápad na jednání zemí V4
Zatímco česká odborná veřejnost se těšila na zavedení mistrovské zkoušky jako nástroje ke zvyšování prestiže řemeslných profesí, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) na poslední chvíli přišel se stanoviskem, které vyvolává znechucení a rozhořčení mezi podnikateli i řemeslnými spolky. Podle ÚOHS je předkládaný zákon o mistrovské zkoušce v rozporu s národním i evropským právem a může negativně ovlivnit konkurenci na trhu.
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR ve spolupráci s Googlem vás zve na exkluzivní sérii školení, kde se dozvíte, jak umělá inteligence může usnadnit vaše podnikání, zvýšit produktivitu a otevřít nové možnosti růstu.
Za obsah inzerce zodpovídá inzerent. Žádné části textu nebo fotografie z Trade News nebo www.itradenews.cz nesmí být používány, kopírovány nebo jinak šířeny v jakékoliv formě či jakýmkoliv způsobem bez písemného souhlasu vydavatele.