S nadsázkou se říká: na co potřebovala Evropa dvě stě let, na to Emirátům stačilo dvacet. Někdejší chudé teritorium lovců perel se odrazilo ode dna až v 60. letech 20. století těžbou ropy a zemního plynu. Přes tradiční konzervatismus patří SAE k nejliberálnějším státům regionu, který dynamicky modernizuje svou ekonomiku a významně podporuje obchod a zahraniční investice. Nejen o tom, zda se daří českým firmám nepromarnit své úspěchy z Expa 2020, jsme si povídali s Vladislavem Poláchem, ředitelem regionálního centra CzechTrade SAE.
Jednatřicátého března letošního roku se uzavřely brány světové výstavy Expo 2020, na níž sklidily české firmy velký úspěch. Je to tak?
Český pavilon na Expu zanechal v návštěvnících silný dojem, který se začal rychle zúročovat. Jeho hlavní exponát s názvem S.A.W.E.R., který dokáže vyrábět vodu ze vzdušné vlhkosti, přičemž elektřinu získává skrze solární energii, dostal na závěr výstavy ocenění UAE Innovates Award za nejlepší inovaci, což je jistě významný úspěch. Na Expu, respektive po něm, však zazářily i další české společnosti.
Mohl byste některé z nich jmenovat?
Česká mincovna, která během výstavy prezentovala stotřicetikilogramovou zlatou minci, letos v Dubaji založila svou pobočku a začala přímo nebo také prostřednictvím několika místních distributorů v regionu distribuovat své medaile a investiční mince. V současné době s jednou významnou místní institucí připravuje speciální projekt investičních mincí s tematikou SAE.
Další naše společnost, konkrétně start-up GreenTech, v české restauraci během Expa prezentoval svůj systém hydroponického pěstování rostlin. Po Expu pak spustili pilotní projekt v restauraci jednoho místního hotelového řetězce, jímž se inspirovali další klienti. Aktuálně má GreenTech rozjednané další zakázky i mimo SAE, například v Saúdské Arábii nebo Kataru.
V rámci jedné z rotačních expozic s názvem City for the Future, které připravovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR společně s naší kanceláří, se prezentovala třeba firma Spaceti zabývající se vývojem a implementací softwaru pro efektivnější využití kancelářských prostor. Po Expu do firmy vstoupil investor z jedné ze zemí GCC (Rada pro spolupráci zemí v oblasti Perského zálivu – pozn. red.) a nyní společnost získala již první reference nejen z Dubaje a Abú Dhabí, ale i dalších částí teritoria.
Na světové výstavě uspěl také v SAE již léta etablovaný český design. Například společnost Subfossil Oak, která na Expu prezentovala výrobky ze subfosilního dubu (dřeva starého přes 5000 let), napřesrok v lednu otevře svou výstavu v příletové hale pro privátní klientelu letiště Ál Maktúma.
Překvapivý paradox
To je velkolepý úspěch, navíc široce oborově rozložený. Jaké obory jsou v současné době tahounem vzájemné obchodní spolupráce mezi ČR a SAE?
Se SAE máme velmi pozitivní obchodní bilanci, i když export ČR do Emirátů dlouhodobě stagnuje. Jeho hodnota se v posledních letech pohybuje na úrovni 14 až 15 miliard korun, zatímco do Česka míří zboží a služby v hodnotě kolem dvou miliard korun.
Vzhledem ke struktuře naší ekonomiky nejsou paradoxně hlavním tahounem exportu do Emirátů automobily a jejich komponenty, ale položky spojené s ICT, tedy stroje pro automatické zpracování dat, snímače, telefonní přístroje a další. Položka osobní vozidla se umístila s poměrně velkým odstupem až na třetím místě. Z ČR se do SAE rovněž dováží spotřební a designové zboží, například perly a jejich imitace, nábytek a podobně. Vzhledem ke komplikovaným klimatickým podmínkám dováží SAE významnou část potravin. Podle statistických dat se jedná až o 90 procent spotřeby na místním trhu. V našem exportu zaujímá jednu z předních pozic sortiment sýrů a tvarohů.
Netlačte na pilu
Dostatečným potenciálem a kapitálem potřebným pro expanzi zejména na mimoevropské trhy samozřejmě disponují zvláště velké společnosti. Jak se na emirátské trhy daří pronikat malým a středním českým firmám?
Malým a středním společnostem se naše kancelář snaží nejprve vyhledat prostřednictvím našich individuálních služeb místního partnera nebo distributora, který by je na lokálním trhu zastupoval. Ale všechno chce čas. Nejlepších výsledků paradoxně dosahují ty firmy, které od místního trhu příliš nečekají a nejsou svázány interními termíny, dokdy potřebují v SAE uspět. V tomto ohledu už máme několik referencí od potravinářů přes stavební průmysl až po zdravotnický materiál.
Další možností, finančně však již náročnější, je účast českých firem na nejrůznějších oborových veletrzích, které se v Dubaji jako respektované veletržní destinaci konají. Finančně nejnáročnějším krokem je otevření místní entity. S uskutečněním tohoto záměru dokážeme firmám pomoci jak odkazem na naše partnery, tak finančně prostřednictvím našich nových služeb Kompas a Exportního inkubátoru. To je sdílená kancelář pro české společnosti, která je umístěna ve free zóně DMCC. Bližší informace k problematice jsou uvedeny na našem webu a případné dotazy zájemcům rád zodpovím.
Jednatřicátého března letošního roku se uzavřely brány světové výstavy Expo 2020, na níž sklidily české firmy velký úspěch. Je to tak?
Český pavilon na Expu zanechal v návštěvnících silný dojem, který se začal rychle zúročovat. Jeho hlavní exponát s názvem S.A.W.E.R., který dokáže vyrábět vodu ze vzdušné vlhkosti, přičemž elektřinu získává skrze solární energii, dostal na závěr výstavy ocenění UAE Innovates Award za nejlepší inovaci, což je jistě významný úspěch. Na Expu, respektive po něm, však zazářily i další české společnosti.
Mohl byste některé z nich jmenovat?
Česká mincovna, která během výstavy prezentovala stotřicetikilogramovou zlatou minci, letos v Dubaji založila svou pobočku a začala přímo nebo také prostřednictvím několika místních distributorů v regionu distribuovat své medaile a investiční mince. V současné době s jednou významnou místní institucí připravuje speciální projekt investičních mincí s tematikou SAE.
Další naše společnost, konkrétně start-up GreenTech, v české restauraci během Expa prezentoval svůj systém hydroponického pěstování rostlin. Po Expu pak spustili pilotní projekt v restauraci jednoho místního hotelového řetězce, jímž se inspirovali další klienti. Aktuálně má GreenTech rozjednané další zakázky i mimo SAE, například v Saúdské Arábii nebo Kataru.
V rámci jedné z rotačních expozic s názvem City for the Future, které připravovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR společně s naší kanceláří, se prezentovala třeba firma Spaceti zabývající se vývojem a implementací softwaru pro efektivnější využití kancelářských prostor. Po Expu do firmy vstoupil investor z jedné ze zemí GCC (Rada pro spolupráci zemí v oblasti Perského zálivu – pozn. red.) a nyní společnost získala již první reference nejen z Dubaje a Abú Dhabí, ale i dalších částí teritoria.
Na světové výstavě uspěl také v SAE již léta etablovaný český design. Například společnost Subfossil Oak, která na Expu prezentovala výrobky ze subfosilního dubu (dřeva starého přes 5000 let), napřesrok v lednu otevře svou výstavu v příletové hale pro privátní klientelu letiště Ál Maktúma.
Překvapivý paradox
To je velkolepý úspěch, navíc široce oborově rozložený. Jaké obory jsou v současné době tahounem vzájemné obchodní spolupráce mezi ČR a SAE?
Se SAE máme velmi pozitivní obchodní bilanci, i když export ČR do Emirátů dlouhodobě stagnuje. Jeho hodnota se v posledních letech pohybuje na úrovni 14 až 15 miliard korun, zatímco do Česka míří zboží a služby v hodnotě kolem dvou miliard korun.
Vzhledem ke struktuře naší ekonomiky nejsou paradoxně hlavním tahounem exportu do Emirátů automobily a jejich komponenty, ale položky spojené s ICT, tedy stroje pro automatické zpracování dat, snímače, telefonní přístroje a další. Položka osobní vozidla se umístila s poměrně velkým odstupem až na třetím místě. Z ČR se do SAE rovněž dováží spotřební a designové zboží, například perly a jejich imitace, nábytek a podobně. Vzhledem ke komplikovaným klimatickým podmínkám dováží SAE významnou část potravin. Podle statistických dat se jedná až o 90 procent spotřeby na místním trhu. V našem exportu zaujímá jednu z předních pozic sortiment sýrů a tvarohů.
Netlačte na pilu
Dostatečným potenciálem a kapitálem potřebným pro expanzi zejména na mimoevropské trhy samozřejmě disponují zvláště velké společnosti. Jak se na emirátské trhy daří pronikat malým a středním českým firmám?
Malým a středním společnostem se naše kancelář snaží nejprve vyhledat prostřednictvím našich individuálních služeb místního partnera nebo distributora, který by je na lokálním trhu zastupoval. Ale všechno chce čas. Nejlepších výsledků paradoxně dosahují ty firmy, které od místního trhu příliš nečekají a nejsou svázány interními termíny, dokdy potřebují v SAE uspět. V tomto ohledu už máme několik referencí od potravinářů přes stavební průmysl až po zdravotnický materiál.
Další možností, finančně však již náročnější, je účast českých firem na nejrůznějších oborových veletrzích, které se v Dubaji jako respektované veletržní destinaci konají. Finančně nejnáročnějším krokem je otevření místní entity. S uskutečněním tohoto záměru dokážeme firmám pomoci jak odkazem na naše partnery, tak finančně prostřednictvím našich nových služeb Kompas a Exportního inkubátoru. To je sdílená kancelář pro české společnosti, která je umístěna ve free zóně DMCC. Bližší informace k problematice jsou uvedeny na našem webu a případné dotazy zájemcům rád zodpovím.
Další šance pro naše firmy
„Pro místní letecko-zbrojařskou společnost Calidus úspěšně dodává hned několik českých firem a věříme, že po incomingové misi a Sourcing Day, který jsme společně s našimi partnery z ministerstev průmyslu a obchodu, zahraničních věcí, obrany a Asociace leteckých a kosmických výrobců ČR spolupořádali, jejich počet v blízké budoucnosti ještě vzroste,“ konstatuje Vladislav Polách.
S Vladislavem Poláchem hovořila Věra Vortelová
Text: Věra Vortelová
Foto: archiv CzechTrade