Jak bude vypadat ideální banka budoucnosti? O tom a o technologických inovacích jsem si povídala s Mojmírem Prokopem, který stojí u jejich zrodu v Komerční bance a je manažerem odboru Multichannels v oblasti retailového bankovnictví.
Na mobilmania.cz jsem před několika dny četla o tom, že naše banky rychle vstřebávají nové technologie a jsou v tomto směru značně progresivní. Souhlasíte?
Ano, ten článek vychází z dat agentury Datank za loňský rok, která konstatují, že české banky inovují skvěle v oblasti technologií, ale chybí jim inovace v oblasti klasických bankovních produktů, jako jsou například běžné účty a podobně.
Držíme tedy krok se světem, nebo zaostáváme?
Celý bankovní svět usilovně inovuje zhruba od roku 2007, protože nemá na výběr. Musí snižovat náklady a zvyšovat kapitál a k tomu jsou inovace základním předpokladem, stejně jako slouží k zachování konkurenceschopnosti. Myslím, že se nám daří velmi dobře držet krok, v některých technologických inovacích jedeme dokonce v čele pelotonu a předbíháme i některé naše západní sousedy.
Nasvědčují tomu i novinky z poslední doby. Tuzemské banky přišly s aplikacemi pro mobilní zařízení, s bezkontaktními kartami, placením faktur prostřednictvím QR kódů. Vaše banka byla vždy u toho.
Většinou jsme byli mezi prvními, kdo novinku zaváděl. Například když hovoříme o bezkontaktních platbách, letos už tuto službu u nás nabízí více než deset bank, loni to byly jenom tři. Komerční banka je však s GE Money jediná, které se podařilo spustit službu komerčně, a to ve spolupráci s mobilním operátorem Telefónikou O2, a umožnit také bezkontaktní platby za pomoci technologie NFC (Near Field Communication). Dalo by se říci, že novinkou letošního roku jsou platby prostřednictvím QR kódů.
Byli jste první v oblasti mobilních aplikací, které Raiffeisenbank předvedla pár dní po vás…
Ano, spolu s ní a ČSOB patříme v tomto směru ke špičce na trhu jak rozsahem služeb, tak jejich pojetím. Naše mobilní banka je přehledná a velmi lehce obsluhovatelná. A co je důležité, klientům se líbí, protože neustále přibývají a mnoho z nich si svou mobilní aplikaci otevře i několikrát denně.
Rád bych se však vrátil ještě ke QR kódům. Komerční banka byla spolu s Raiffeisenbank dokonce iniciátorem českého standardu této služby, který jsme připravovali v rámci České bankovní asociace. Chtěli jsme se totiž vyhnout situaci, která vznikla na Slovensku. Místní banky jednaly nekoordinovaně, implementovaly každá vlastní formát QR kódu a výsledkem byl zmatek a to, že celý systém v praxi nefungoval.
Jak vlastně ta platba QR kódem funguje?
Stačí, když si svým chytrým telefonem v aplikaci Mobilní banka 2 vyfotíte QR kód na faktuře. Máte tak okamžitě připravený platební příkaz, který musíte samozřejmě kvůli bezpečnosti ještě potvrdit. Ale nečeká vás už žádné opisování čísel, v němž můžete udělat nechtíc chybu. Dnes už nabízíme i to, že si můžete podobně vyfotit složenku a potřebné údaje z ní se automaticky vepíší do kolonek platebního příkazu ve smartbankingu – službu nazýváme jednoduše „Složenka“.
Máte nějakou inovaci, na které teď pracujete a kde prorážíte cestu?
V rukávu jich máme několik, ale uvedl bych jednu, která už rok běží v pilotním režimu. Říkáme jí „služby videobankéře“ a je výjimečná tím, že do virtuálního světa samoobslužného servisu vnáší živého bankovního poradce. Funguje to na podobném systému jako skype, ovšem daleko lépe zabezpečeném a rozšířeném o další možnosti, kdy se přes naše webové stránky můžete spojit s poradcem z masa a kostí a konzultovat s ním svůj záměr. V tuto chvíli jsme jediná banka v tuzemsku, která navíc umožňuje, že s ním sdílíte také konkrétní dokumenty nebo webové formuláře. Můžete v nich „společně“ listovat, vyplňovat je, vzájemně si editaci předávat… To je velká inovace, kterou jsme vymysleli právě v Komerční bance a jsme na ni pyšní.